Miskolc – Városnézés budapesti szemmel

Petőfi Sándor Szobra a róla elnevezett téren

Deszkatemplom

Nagyon szeretem én fővárosunkat, minden zajával és tömegével ellentétben is. Nem véletlen azért az sem, hogy hétvégénként a természet csöndjét próbálom meg élvezni és kikapcsolódok egy-egy túra alkalmával. Miskolcon városlátogatás céljából nagyon rég nem voltam. Kíváncsi is voltam, hogy milyen élményt nyújt. Sajnos az idő elég szemerkélősre sikeredett, ami befolyásolta kissé a összképet, ennek ellenére kettős érzésem volt Miskolccal kapcsolatban. Voltak ugyanis csodás részei, a tömegközlekedési-hálózata remek, nagyon sok a park és a zöld, ugyanakkor kb ugyanolyan sok a „Sztálini barokk” jellegű épületek, amiket nem nagyon lehet úgy csodálni, mint egy Szecessziós épületet. Kedvesemmel egy vasárnapi túra miatt jöttünk Az ország harmadik legnagyobb városába, sokáig az iparáról is ismert Miskolcra.

Első ízben volt sikeres foglalásom egy telekocsi rendszerű honlapon a fuvarral minden rendben volt, majdnem olyan mint a túrás telekocsi, kicsit talán drágább, és kevésbé személyes, én azzal szórakoztattam kedvesemet, hogy megmutattam neki az egyik régi játékot „a bekerítős játék-ot” eredeti nevére már nem is emlékszem, itt egy kép róla, hátha valaki rájön a nevére.

A Búza téren álltunk meg éppen egy szép templom előtt. A Boldogasszony görög katolikus székesegyház körbe volt kerítve, de még így is nagyon új képet adott. A közelben bevásárlóközpont, emeletes házak, igazi városi hangulat. A bőséges ebéd után indulunk el városnéző utunkra.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Deák Ferenc Tér sarkán található Református templom ajtaja.

Búza téri Boldogasszony Székesegyház

A Petőfi Sándor térre tévedünk. Azért írom, hogy tévedünk, mert nem készültem látványosságok tekintetében, azért mondjuk tisztában voltam, hogy északi irányban látunk majd egy-két érdekességet. A tér maga így teljesen új volt. 1951-ben építették és egy szoborcsoport része volt, aminek többi elemét eltávolították. Március 15-e végett zázlókkal díszített tér mellett meg is láttunk egy impozáns fából épült tornyot.

A Deszkatemplom többször leégett, rossz állapotba került, bár fel nem mentünk (temetés zajlott nem akartunk zavarni), így is látszott impozáns alakja. A Székely motívumok is felismerhetőek voltak a szecessziós épületen.

Innen a Deák Ferenc térig sétáltunk, ahol több templom is volt egymás mellett. A tér nagyon szépen nézett ki, középen Deák Ferenc szobrával, aki előtt egy nő is volt, tanakodtunk, vajon ki lehet – utólag hozzáolvasva a nemzetet szimbolizálja, aki leborul a haza bölcse előtt.

Deák tér (Miskolc)

A téren egymással ellentétes oldalon két templom állt, A Belvárosi Református Templom (Fehér, gyönyörű, kapubejáróval) és a szobor mögött pedig A Minorita rendház, mellette pedig annak barokk temploma egy szintén csodás római katolikus templom (Az ortodox templomot valahogy sikerült mellőzni)

Ennek a templomnak a bejárata a Hősök tere felől nyílik, szintén míves munka. A Hősök tere engem nem nyűgözött le, kissé kopár volt, A tér túloldalán lehetett látni a Zsinagógát. Megnéztük az 56-os emlékmű szobrait, majd az iskola felé fordultunk, Ennek az épületnek a domborműveit csodáltuk meg, majd visszatértünk a Búza térre, hogy MKV-jegyet vegyünk, a későbbiekben mindenképpen szükség lesz rájuk

Erdőigazgatóság impozáns épülete

Kálvária-kápolna

A 3-as főút túl forgalmas, így inkább a mellette lévő utcákban sétálunk, áthaladunk a Szinva patakon, mellyel többször fogunk még találkozni utunk során. A Midtszent térig jutunk, ahol felfedezünk egy újabb templomot (Mindszenti templom), egy épületegyüttest. Mivel már közel voltunk az Arborétumhoz, megfűztem kedvesemet menjünk fel, nézzünk el arra is. Mielőtt azonban az arborétumhoz érünk, még megnézzük a kálváriát. A kicsiny kápolna eléggé lehangoló állapotban van. a kálvária is elhanyagolt, pedig a neogót stílus jegyeit hordozza. A Stációkat nem egyszerű képek, hanem szép domborművek jelzik, amelyek szintén romos állapotban vannak. Kicsit sajnáltam, pedig érdemes lenne megmenteni az utókornak, a kilátás már itt impozáns volt.

Minorita templom bejárata

Igazi gyöngyszem ez a ház.

Az Avasi Arborétum elég különleges, tűlevelű gyűjteményeket mutat be. Nem volt nyitva, de azért így is készítettem képet, innen elindultunk az Avasi kilátó irányába. Maga a domb nem lenne rossz, viszont az odaépített épületek és stílusaik rontják az összképet, kissé lehangoló volt, persze ebbe a környezetbe igazán beleillik az Avasi kilátó Tévétornya is, ami valójában a torony legalsó szintje. A városra való kilátás kárpótol az avasi betondzsungelért.

Az itt felfestett Mária-útun megyünk le a városba, immáron Diósgyőr fele vesszük az irányt. Az Avasi harangtorony és református templom és temető mellett haladunk el. Itt boros pincéket vélünk felfedezni, amelyet egy információs tábla is megerősít. Valaha itt tényleg volt bortermelés, de mostanra már beépítették a területet.

Avasi Arborétum

Az Erzsébet térre érünk le, ahol meglepő módon Kossuth szobra áll. Bal oldalon egy szép épület áll, de becsapós, mert a hátulja nagyon csúnya, csak szemből érdemes megnézni. A Városház téren megnézzük a városházát, a szobrokat. Remekül építették ide a modern épületet, szinte beleolvad a történelmi építészeti stílusba. az ilyeneket nagyon szeretem. Innen közlekedik az 1-es villamos, mely mivel az orrunk előtt megy el, még nem veszünk igénybe, sétálunk egy megállónyit, ami arra lesz elég, hogy a Szent István téren még megnézzük a szobrot, visszapillantunk az Avasi kilátóra, és elmegyünk egy romos, összefirkált épület mellet, amelyen egy márványtábla hirdeti itt lakott Déryné Széppataki Róza. (Jé ez itt van és ilyen szerencsétlen állapotban, csodálkozunk)

Avasi TV-torony és kilátó

Diósgyőri vár

Elcsípjük még a következő 1-es villamost és meg sem állunk Diósgyőrig. Szépek és kényelmesek a Skoda villamosok, hosszan utazunk ki, lassan a házak is kertes házakra változnak. Diósgyőr városközpontjáig megyünk, itt is teszünk egy rövidebb sétát. Elmegyünk a várig, megnézzük kívülről, ugyanúgy, mint az Evangélikus templomot. Kicsit még sétálunk, de nem töltünk itt sok időt. Még világosban szeretnék a szállásunkhoz érni és lehet felmegyünk még a holnapi rajtig, így inkább megvárjuk az egyes buszt és a Majális park végállomásáig megyünk.

Lillafüred Kapuja minihotel valójában egy elég nagy családi háznak is tekinthető. Sok emelettel és csodálatos panorámával. nagyon úgy tűnik maga a szálloda igazgatója a recepciós a reggeli készítő, és a mindenes is.

Kilátás a hotel erkélyéből

A tanulság szerint, Miskolc belvárosára gyalogosan elég 2-3 óra, persze ekkor nem megyünk be igazán sehova. Ha kisé naposabb lett volna az idő talán mi is megnéztük volna még a kimaradt épületeket, többet időzünk a zöld parkokban.

Mindenesetre a holnapi túránk a Népek tavasza már ott magasodott előttünk. Erkély ablakából még készítettem egy csodálatos képet a Bükkről hegyeiről, s már vártuk a holnapi napot, amikor nem a várost, hanem magát a zöldellő erdőt ismerhetjük kicsit meg.