Virtuális tanulás, jó gyakorlatok egy virtuális konferenciáról


A Virtual World Best Practices in Education (VWBPE - A Virtuális Világok legjobb gyakorlatai az oktatásban) elnevezésű konferencia hatodik alkalommal szervezték meg azzal a céllal, hogy bemutassák a virtuális oktatás jó gyakorlatait, tapasztalatokat és élményeket szerezhessünk ezekből. A konferencia különlegességét az adta, hogy idén először nem csak Second Life, hanem másik két platformon is képviseltette magát a rendezvény. Ezen a rendezvényen a részvétel ingyenes volt, mivel rengeteg szervezési, és előkészületi feladatok szükségesek egy ekkora rendezvény elkészítéséhez, önkénteseket is kerestek és fogadtak nagy szeretettel. Jómagam vállaltam, hogy segédkezek, mivel először csináltam nem mertem nagyobb feladatot magamra vállalni, mint az ún. Stage Manager pozíciót, ami lényegében az előadások elkészítését, esetleges technikai nehézségek leküzdését foglalta magában. Az önkéntességem alatt természetesen az előadásokat is meghallgattam, ismerkedtem, és természetesen információkat szereztem, tanultam. Azon előadásokat, amelyeken részt tudtam venni, felvettem, ezek megtekinthetőek az alábbi linken: http://www.twitch.tv/sumanachen
Háttérből nézve a rendezvény nem csak érdekes előadásai, hanem esetleges technikai nehézségei vagy egyéb tapasztalatok megszerzésére is tökéletes volt. Az első tapasztalatom, hogy a szervezők igen szoros kézben tartották a konferenciát, annak szervezését, a SM (Stage Manager) pozícióra illetve a megfelelő eszközök beszerzésére 1-2 nappal a konferencia előtt került sor. Sokat gondolkoztam miért vártak ilyen sokáig, később meg is találtam a választ erre a kérdésre, az egyik, hogy a program annyira (akár egyik pillanatról a másikra) változott, hogy elég volt koordinálni és ezt tudósítani mindenki felé. Az első előadás, amelybe belecsöppentem volna a SM pozíció közepébe rögtön áthelyezték az előadó saját helyszínére. Az első probléma itt keletkezett, hiszen az oktatási eszköz, amelyet kifejlesztett nem volt annyira flexibilis, mint azt előre eltervezte, így kénytelen volt az utolsó pillanatban a helyszínt megváltoztatni. 
A következő napon vettem észre, hogy a megosztott, azóta lezárt Google docs-ból eltűntek azok a rendezvények, amikre én lelkesen önkéntes segítőként jelentkeztem. Természetesen kiderült elmaradnak, így egy teljesen másik előadásban tudtam segíteni.
A szombati nap volt talán a legérdekesebb számomra, mert bár hajnalban volt kötelező feladatom, mint SM, de a program ez alatt is folyamatosan változott. Az első tapasztalat tehát belülről az, hogy szemben egy helyben megrendezett konferenciával a virtuális konferencia sokkal flexibilisebb. A problémamegoldás is igen gyorsan sikerült, hiszen, több helyszín is rendelkezésre állt a szervezők számára, így ha technikai gondok miatt csúszás történt máris áthelyeztek egyik programot a másik helyre.
Jómagam mindent megéltem, elmaradt programot, áthelyezett programot, hanghiányosságot, de egy szervező és segítő máshogy látja a dolgokat. A technikai eszközök használatába szinte senkinek sem kellett segíteni, ezt el is vártam olyan előadóktól, akik a virtuális világban tevékenykednek. Összességében élvezetes volt látni, mennyire összefog a virtuális társadalom, mennyire sokan sokfelől jöttek az emberek erre a konferenciára (pl. voltak Norvég, Olasz, Finn, Ausztrál, USA, Kanada felhasználók). Felmerült bennem a kérdés azonban ki az, aki ezt a konferenciát látogatja? Lehetne-e nagyobb az érdeklődés és min lehetne javítani?

A konferencia látogatói maguk is felhasználók Virtuális világban kutatók, több éve alkotnak közösséget, fel-feltűnik néhány egyéni felhasználó, aki találkozott itt-ott tevékenységükkel, de a konferencia az eszközzel ismerkedőknek is tud újakat mutatni, igaz bizonyítani nem, hiszen egy prezentáció egy-egy workshop még nem bizonyíték, és ahogy többen mondták is: “valaki vagy ráérez, milyen lehetőség rejlik ebben, vagy nem. Amennyiben ráérez, itt marad és a közösség része lesz, ha nem tovább áll.”
Az érdeklődés szerintem lehetne nagyobb, bár eddigi megfigyeléseim szerint az SL-ben egy-egy rendezvényre, ha 50-60-an eljöttek az már igen nagy tömegnek számít, és itt egyes helyeken ezt a számot bőven túllépte a hallgatóság (pontos adatokat nem tudok szolgáltatni) Az igazi talán még Sci-fi be illő jelenet az lenne, ha az előadásokat több ezren hallgatják, hiszen hol találhatnánk megfelelőbb helyet egy ekkora “teremnek” mint egy virtuális tér?
Javítani sok mindenen lehet, a szervezésen, a sok hírtelen változásokon, amik természetesen nem szándékosak, a felhasználói élményen, a nyelvi nehézségek átküzdésén (pl. létezik már Transcrippter (fordító) eszköz). Sokak szerint nem tényező az idő, szerintem pedig az, nagyon sok jó előadás számomra hajnali 3-4 kor volt, bár utólag megnézhetem videón őket, ami hasznos. Van olyan dolog, amin mi nem nagyon tudunk javítani, ilyen a program gépigénye a kifagyások, a hanggal történi problémák, de ezeket a legtöbben természetesen kezelik.
Amit ezzel kapcsolatban mindenképpen érdekességképp megjegyeznék, tudatosult bennem még jobban, hogy igen is számít, hogy van-e hang vagy nincs és milyen környezet mögött használjuk azt. Három ízben az előadás alatt hallottam ütve fúrót, gyerekricsajt vagy éppen mosogatást, csörömpölést, vagy éppen káromkodást a háttérben, erre talán mindenkinek jobban oda kéne figyelnie.
A beszámolóm maradék részében az előadásokról számolok be és arról én mit tartottam ott fontosnak, minden előadáshoz belinkelem a hozzátartozó linkeket is, fontos megemlítetem, hogy bár sokszor az előadásra figyeltem, mivel nem ez volt a fő feladatom, hanem biztosítani a folyékony előadás működését, ezért a multi-tasking remekül működött ilyen esetekben, bár sokszor elvesztettem ez miatt az előadás fonalát.

Matematika a Second Life-ban (http://www.twitch.tv/sumanachen/c/2627808)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/the-stage-the-mathematics?instance_id=547
A matematika megjelenítése a háromdimenziós térben sokkal könnyebbé teszi a megértést. Az előadás alatt próbáltam a kusza képletek alapján rájönni, hogy vajon mit is akar nekem megtanítani. Elég komplex dolgokra lehet használni a kifejlesztett eszközt, a lényeg, hogy kockákat jelenít meg minden hatvány helyére annyi kockát ahány X hatványérték. Ez képletben felírható, számszerűsíthető, így felírható egy egyszerű szám ilyen képletben is, illetve megjeleníthető kockák formájában is. Jól mutatja meg hogyan kell a hatványokat az egyenleteket megoldani és átvezetni, a legkisebb gyermek is képes általa a számok megértésére, hiszen a kockákat, formákat már igen kicsin felismerik. A másik véglet pedig bonyolult matematikai összefüggéseket is lehet akár szimulálni, illetve felírni. Az én agyamat is jól megdolgozta, mire megértettem a működését, de a szemléltetés segített.

Hang alapú tanulás a Second Life-ban (http://www.twitch.tv/sumanachen/c/2638976)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/sonic-immersion-hearing-is-believingcase-study-sound-studies-in-second-life-southern-illinois?instance_id=552
A beszámoló egy olyan tanulásról szól, amelyben diákok hanganyagokat készítettek, amelyeket felvettek. Ezek a hangok beállított helyzetbe, szituációba vezeti a résztvevőket. Számomra az volt az érdekes, hogy bár a SL (Second Life) alkalmas a hang, kép és interakció továbbadására, mégis csak a hang segítségével mennyire jó hanganyagok készültek. A virtuális eszközök kihasználása ebből is látszik mennyire változó lehet.

Machinima készítés és nyelvtanulás a Second Life-ban (http://www.twitch.tv/sumanachen/c/2639698)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/creating-machinima-for-language-learning?instance_id=562
Ezen a workshopon az előadók első részben bemutatták, azt, hogyan is készül egy Machinima, mi az illetve hogyan használják azt a nyelvtanulásban. A Machinima elsősorban játékban készült virtuális elképzelt jeleneteket megjelentető rövid kisfilm, ami egy történetet mesél el. Rövid mese, amit a felhasználó maga is elkészíthet, nem kell hozzá más csak egy felvevő készülék. Sajnos én elkövettem azt a hibát, hogy a legrosszabb beállításokkal megelégedtem így visszanézve az előadások felvételét túl sok nem látszik belőlük, de legalább a hanganyag jól hallható. A Workshop végén magunk is kipróbálhattuk, hogy milyen szituációs gyakorlatokat végezhetnek a fiatalok a virtuális térben. A hétköznapi társalgást nagyban elő tudja segíteni a Second Life-ban eltöltött idő. Az én eddigi tapasztalatom azonban az, hogy a nyelvtani helyességre általában nem figyel a felhasználó, így csak az ilyen jellegű kurzusokat tudom ajánlani arra, hogy nyelveket tanuljunk.

Történelemtanítás a Second Life-ban (http://www.twitch.tv/sumanachen/b/436681424)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/keynote-speaker-andrew-wheeler-sl-spiff-whitfield?instance_id=513
A “történelem unalmas tantárgy” tartja ezt sok diák, hiszen, nincs benne új, csak száraz számok, adatok és még bele se láthatunk abba, hogy hogyan is nézett ez ki annak idején. Spiff Whitfield (SL nevén) történelem tanár viszont azt mutatta be, hogyan is vált az SL egy jó eszközzé a történelemtanításban. Történhetett ez azért, mert eljuthattak az emberek az 1920-as évekbeli Párizsba, vagy ép az ókori Alexandriába, történelmileg hű adatokat és tárgyakat próbálhattak ki járhatták körbe azt, amit eddig még sose, filmeket készíthettek, beleélhették magukat a korba és annak szépségébe. Kétségtelen tény, hogy a virtuális világ eme nagyszerű lehetőségét kár kihagyni bármilyen történelemtanárnak, már csak kvízeket, megfelelő órarendet és jó gyakorlati feladatokat, hasznos adatokat kell elhelyezni ezeken a helyszíneken.

Globális kapcsolatok a téren, koron és az időn át a Second Life-ban (http://www.twitch.tv/sumanachen/b/436702915)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/global-connectivity-through-implementing-virtual-worlds-across-time-space-and-age?instance_id=516
Négy előadó, négy különböző szegmensét képviselve az oktatásnak mutatta be, miket is lehet virtuálisan csinálni. Az oktatók nem csak a SL-al foglalkoznak, mint lehetséges oktatóeszköz, hanem a Minecraft nevű, építészeti, túlélő és közösség építő játékkal is. (Ezt ajánlják például a legkisebbeknek is). Legyen az óvodás, fiatal, egyetemista, tanár, vagy idős, fontos megtalálni az egyensúlyt, érdemes az előadást végighallgatni, milyen ötleteket és milyen változatokat találunk az egyes korcsoportok számára.

VWER (Virtuális Világ Oktatási kerekasztal) a Second life-ban (http://www.twitch.tv/sumanachen/b/436725350)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/the-world-has-talent-champions-of-education-in-vws?instance_id=518
A beszélgetés, kizökkenve a hagyományos keretből ezúttal a VWBPE-en várta a hozzászólókat a VWER. A VWER az oktatók kerekasztala a virtuális világban ahol hétről-hétre összegyűlnek egy-egy adott témát beszélnek meg, ismerkednek és egymás segítik amint kell. Volt szerencsém egy-két kerekasztal beszélgetésben részt venni (minden esetben kicsit népszerűsítettem, hogy a magyaroknak is van már virtuális-egyeteme (www.virtualis-egyetem.hu). Ezen a kerekasztalon rendhagyóan azt beszéltük kik inspirálnak minket, milyen is lehet a virtuális világ hőse és miket találunk mi, mivel is nézünk szembe. Számomra például a kedvet Kristóf Zsolt, Ollé János hozta meg, ha magyar vonatkozást kell említenem, amennyiben az SL közösségét nézem Gentle Heron (Virtual Ability alapítója), ISTE, Builder Brewery, VWER, Nonprofit Commons stb. akik meggyőztek arról ,hogy az SL-nek van helye az oktatásban.

Kutatás a Virtuális Világban (http://www.twitch.tv/sumanachen/b/436752218)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/virtual-world-research-for-education-methodology-benefits-and-challenges?instance_id=436
Kutatni sokféleképpen lehet, hogy a virtuális világ hogyan könnyítheti meg azt, a virtualitás, részletesen beszámolt az előadó. A kutatásoknak jóval kisebb költsége, időtakarékossága volt. A SL képes a hang a kép illetve a szöveges konverzióra, a személyes élmény átélését is pótolhatja. Az interjúalanyok nyitottabbak. A kutatás 2010-ben készült így érdemes lenne megpróbálni azt, hogy most hogyan is állnak hozzá az SL felhasználók a tanuláshoz, hogyan tanulnak az SL-ben, vagy éppen mire használják. Aki a virtuális világban szeretne kutatást indítani érdemes végighallgatni ezt az előadást sokat tanulhat belőle, mint ahogy magam is tettem.

Beyond the Stage (http://www.twitch.tv/sumanachen/b/436775946)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/beyond-the-stage?instance_id=559
Ez az előadás szól arról, milyen háttérfeladatokkal is járt a VWBPE szervezése, hogyan is készültek erre a konferenciára a szervezők.

MOOC és a Second Life (http://www.twitch.tv/sumanachen/b/436843549)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/closing-keynote-speaker-dave-cormier?instance_id=587
Bár nem teljesen a Second Life-al kapcsolatban beszélt a MOOC kurzusokról, hanem azokról általában, de a Second Life bemutatását illetve a Second Life-ba való bevezetést remekül lehet egy MOOC kurzuson keresztül megtenni, hiszen egy ilyen méretű konferencia vagy egy kiállítás még nem fog híveket szerezni. Akik esetleg nem tudják a MOOC (Massivly Online Open Course) egy online tanulás, amely nagy létszámban történik, az ingyenes kurzus végén a sikeres teljesítést bizonyítvánnyal is igazolják. (Ilyen pl.: Coursera, Canwas)

Az Second Life-ba lépők segítése (http://www.twitch.tv/sumanachen/c/2646651)
VWBPE Link: http://www.vwbpe.org/ai1ec_event/featured-panel-resident-run-help-centers-teaching-new-users-about-second-life?instance_id=426
Az utolsó kerekasztal beszélgetést négy olyan személy tartotta, akik mind segédkeznek az új felhasználók kalauzolásában. A kérdések sok esetben elgondolkodtatóak voltak. A meglepő, hogy a Linden Lab, Egyes esetekben az egyetemek nem nagyon keresik fel ezeket a helyeket, akiknek pedig 6-7 évnyi tapasztalatuk van a Second Life-al kapcsolatban. Sajnos a felvételből nem olvashatóak ki az írásos szövegek, de Gentle Heron mindent felolvasott, amit írtak, így remélem tanulságos lesz mindenki számára

2013.07.28
by Sum Anachen (Szemán Zoltán)

VWBPE Honlapja: http://www.vwbpe.org/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s